Trissjolle
Historia
Trissjollen konstruerades 1958 av Per Brohäll.
Det skulle vara "mesta båt för minsta kostnad".
En enkel, mångsidigt användbar och säker båt.
Nästan 6000 båtar tillverkades i fyra olika modelltyper
innan produktionen upphörde 1980.
Typ 4 började tillverkas igen i mindre skala 1996 fram till 2002.
Från och med 2003 tillverkas typ 5 i full skala på
beställning i Gottskär.
Fakta
Längd/bredd: 420/155 cm
Roder: Aluminium (6 mm)
Djupgående: (uppfällbart)/centerbord: 15/85 cm
Minimivikt: 135 kg, normalvikt ca 150 kg
Segelyta: 9,3 m²
Storsegel: 7,5 m²
Fock: 1,8 m²
Spinnaker äldre: 9,5 m²
Mast och bom: 6,5 m², ej vid kappsegling
Trä/aluminium/komposit ostagad mast
LYS: 1,03
Dubbelskrov av Glasfiberarmerad polyester. Besättning 2 personer
(vid kappsegling).
Bärighet 4 vuxna personer. Kan ros, seglas och köras för
motor.
Rekommenderad motor max 5 hk, kort rigg.
Optimist
Historia
Optimistjollen konstruerades 1947 av amerikanen
Clark
Mills (död 2001). Han blev ombedd av
välgörenhetsorganisationen
Optimist
Club of America
att konstruera en jolle för barn. Han tog idéer från
Sharpien, en gammal
konstruktion som ansågs vara
sjövärdig även med stora laster. Båten kostade
inte mer än $ 50.
1962 bildades Svenska Optimistjolleförbundet med Ivar Ahlgren
från Göteborg som ordförande.
1965 skapades International Optimist Dinghy Association (
IODA)
och Sverige var ett av de sju länder som var med från
starten. De övriga var USA, Storbritannien, Österrike, Norge,
Danmark och Finland. Glasfiberskrov
tilläts på tävling från och med 1970.
Under 1995 skärptes mätreglerna så att det blev
strikta så kallade
One-Design-regler, vilket innebär
att båtarna blir nästan exakt likadana. Tanken med de nya
reglerna var att seglingarna skulle bli rättvisare (då allt
beror på seglaren) och att båtarna skulle bli billigare. Om
lägre priser och mer rättvisa seglingar har uppnåtts
är inte alla överens om, men IODA menar att det varit en
framgång.
Segla optimist
Man får tävla i Optimist till och med det år man
fyller 15, men många har redan växt ur båten innan
dess. Många börjar segla båten i
åttaårsåldern. Optimisten är troligen
världens största båtklass med upp emot 300 000
båtar i världen. I Sverige har över 24 000
Optimistjollar registrerats.
Optimistjolen används i stor utsträckning i seglarskolor
för barn, vilket också var vad den ursprungligen
konstruerades för. Enligt
International
Optimist Dinghy Association (IODA) hade tre fjärdedelar av
de
som tog medalj i segling i olympiska
sommarspelen
2004 seglat optimistjolle.
Fakta
Längd/bredd: 230/113 cm
Vikt: 42 kg
Segelyta 3,5 m²
LYS: 0,7